Thema's

Bestuur en Organisatie

Waardering dienstverlening

Deze module geeft een beeld van de waardering voor uiteenlopende vormen van dienstverlening door de gemeente. Deze gegevens zijn afkomstig uit gemeentelijk klantonderzoek en de tweejaarlijkse inwonersenquête.

Klantonderzoek Stadswinkel

Inwoners beoordelen de dienstverlening aan de balie in 2023 met een totaalcijfer van 8,5. De vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerker worden beoordeeld met resp. een 9 en 8,8. Deze cijfers zijn vergelijkbaar tot iets positiever dan vorig jaar. Deze cijfers zijn afkomstig uit een doorlopend klantonderzoek. In 2023 deden 7538 klanten mee die online een afspraak hadden gemaakt voor een bezoek aan de stadswinkel.


Figuur: Cijfers tevredenheid dienstverlening gemeente
Bron: Doorlopend klantonderzoek gemeente Nijmegen

Waardering ondernemers

In 2021 beoordelen Nijmeegse ondernemers en instellingen de dienstverlening door gemeente Nijmegen met een 6,5. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren (6,5 in 2018, 6,4 in 2016 en 2014). De digitale dienstverlening scoort in 2021 een 6,6; wat gunstiger dan het oordeel uit 2018 (6,3).

Regelen van Wmo en jeugdhulp

Gemeentelijk cliëntervaringsonderzoek laat zien hoe cliënten Wmo en jeugdhulp (onder meer) het regelen van hun ondersteuning beoordelen. Strikt genomen is dit breder dan gemeentelijke dienstverlening, omdat inwoners hiervoor contact kunnen hebben met diverse partijen (bijvoorbeeld de huisarts, zorgaanbieder, buurtteams).

Met betrekking tot het aanvragen en regelen van de WMO-hulp zijn in het "cliëntervaringsonderzoek WMO" over het jaar 2022 de volgende uitkomsten gemeten:

  • 65% wist waar men moest zijn om de hulpvraag te melden; 16% wist dat niet.
  • 60% is van mening dat men snel geholpen werd en 22% vindt dat men niet snel geholpen werd.
  • 19% is van mening dat de tijd tussen de melding van de hulpvraag en het eerste gesprek hierover te lang was. Nog eens 17% vond die tijd langer dan verwacht.
  • 84% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van het gesprek waarin de hulpvraag verkend en geregeld werd; 6% is hier ontevreden over.  
  • 84% vindt dat er serieus werd omgegaan met de hulpvraag die men had; 7% is de tegenovergestelde mening toegedaan.  

De percentages bij de bovenstaande bevindingen tellen niet op tot 100%, omdat er steeds ook een deel geen (uitgesproken) mening over het onderwerp heeft.

Uit het "cliëntervaringsonderzoek jeugdhulp" over het jaar 2022 blijkt het volgende:

  • Het rapportcijfer dat ouders van cliënten tot 15 jaar geven voor het regelen van de jeugdhulp is vrij stabiel: 7,4 in 2022 versus 7,3 in de jaren ervoor.
  • Het rapportcijfer dat cliënten vanaf 15 jaar geven voor het regelen van de jeugdhulp is gedaald van 7,5 in 2020 naar 6,9 in 2022.
Deze pagina is gebouwd op 05/23/2024 14:29:19 met de export van 05/23/2024 14:24:54