Thema's

Bereikbaarheid

Bereikbaarheid in en rond de stad

Bereikbaarheid per auto
De opening van stadsbrug ‘de Oversteek’ eind 2013 betekende een nieuwe belangrijke invalsweg voor de stad. Na opening van de Oversteek nam het aantal passerende motorvoertuigen op de Waalbrug bijna 20% af en neemt het totaal aantal vervoersbewegingen toe.

In 2018 is voor het eerst sinds 2015 een lichte daling te zien in het gebruik van de Waalbrug (via de Generaal Gavinweg). Op andere invalswegen, ook op de Oversteek, is de verkeersdrukte in 2018 juist toegenomen.

Tussen 2018 en 2019 vlakte het aantal vervoersbewegingen licht af, door minder gebruik van de Graafseweg. De Graafseweg was vroeger een nationale route tussen Noord- en Zuid-Nederland. Met de komst van de A50 en met de bouw van de Oversteek is de weg een stadsweg geworden. Hoewel het gebruik van de Oversteek sinds de opening gestaag stijgt, blijft de brug nog altijd sterk achter op de Waalbrug.


Figuur: Vervoersbewegingen per auto per dag op belangrijke invalswegen
Bron: Visuele verkeerstellingen (2008 - 2012), Verkeersmodel RVMK Motorvoertuigen (2013 - 2019)

Door de coronacrisis is het aantal vervoersbewegingen van 2020-2021 niet representatief, waardoor er geen update van het verkeersmodel heeft plaatsgevonden. Daardoor kunnen ze niet in de Stads- en Wijkmonitor worden gepresenteerd.
Als we het aantal vervoersbewegingen van 2022 vergelijken met het aantal in 2019, zien we dat de vervoersbewegingen op vrijwel alle invalswegen, behalve de Neerbosscheweg, zijn toegenomen.  


Figuur: Vervoersbewegingen per auto per dag op belangrijke invalswegen
Bron: Verkeersmodel RVMK Motorvoertuigen

Filezwaarte opnieuw fors gestegen
In 2023 zijn de files op de Nederlandse wegen opnieuw flink toegenomen (17%), blijkt uit cijfers van de ANWB. Na het opheffen van de coronamaatregelen in maart vorig jaar kwamen de files direct terug en bereikten ze het niveau van voor corona. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is bijna niet meer merkbaar. Tijdens de spitsuren stegen de files met 10% in de ochtend en 18% in de avond, en overdag met 23%. Dinsdag en donderdag blijven de drukste dagen, terwijl het verkeer op vrijdagochtend afneemt, maar overdag toeneemt. Knooppunt Valburg-knooppunt Bankhoef staat in 2023 op nummer 9 in de ANWB file top 10, een plek hoger dan vorig jaar.

Waardering bereikbaarheid van de stad door Nijmegenaren, ondernemers en bezoekers
De bereikbaarheid met de fiets binnen de stad wordt door bewoners, ondernemers en binnenstadbezoekers met rapportcijfers rond de 8 gewaardeerd.

Voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer zien we verschillen in de waardering. Bewoners waarderen de bereikbaarheid met de bus binnen de stad gemiddeld met het rapportcijfer 7. Sinds 2015 is dit cijfer wat aan het dalen (was 7,5 in 2015). Ook het aandeel bewoners, dat tevreden is over het openbaar vervoer in de buurt, is aan het dalen (van 79% in 2015 naar 72% in 2023). Ondernemers geven voor de bereikbaarheid van hun bedrijfslocaties met het openbaar vervoer een 7,5. En binnenstadbezoekers geven voor de bereikbaarheid van het stadscentrum met het openbaar vervoer een 7,6.

Ook voor de bereikbaarheid met de auto zien we verschillen in de waardering. Bewoners waarderen de bereikbaarheid met de auto binnen de stad gemiddeld met het rapportcijfer 6. De waardering van bewoners voor de bereikbaarheid van de stad van buiten naar binnen ligt hoger, namelijk op 6,7. Najaar 2023 staat de verkeersdrukte op nummer twee in de top tien van belangrijkste stadsproblemen volgens bewoners, net als in 2021. Ondernemers geven voor de bereikbaarheid van de stad met de auto van buiten naar binnen een 6,4 en voor de bereikbaarheid van hun bedrijfslocaties met de auto een 7,0. Binnenstadbezoekers geven voor de bereikbaarheid van het stadscentrum met de auto een 6,9.


Figuur: Gemiddelde rapportcijfers van bewoners voor de bereikbaarheid per fiets, auto en bus
Bron: Burgerpeiling, O&S

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2024 14:29:19 met de export van 05/23/2024 14:24:54