Thema's

Bereikbaarheid

Vervoerswijzen en duurzame mobiliteit

Voor inwoners is de fiets het belangrijkste vervoermiddel om zich binnen de stad mee te verplaatsen. In onderstaand stuk wordt ingegaan op welke vervoermiddelen Nijmegenaren gebruiken voor verschillende soorten ritten. Ook komt duurzame mobiliteit aan bod, in de vorm van het oordeel over het openbaar vervoer in de buurt en de ontwikkeling in het aantal schone auto's in Nijmegen.

Fiets belangrijkste vervoermiddel voor woon-werkverkeer binnen de stad

Vóór 2013 zag Nijmegen een toename van het aantal inwoners dat binnen de stad met de fiets naar het werk ging, terwijl het gebruik van de auto afnam. Tussen 2013 en 2023 zijn er weinig veranderingen geweest in de keuze van vervoermiddel, waarbij de fiets de dominante optie blijft, met een aandeel van 66% in 2023. Het gaat hier om Nijmegenaren die binnen de stad werken gedurende ten minste 12 uur per week.

Figuur: Vervoerwijze naar werk van inwoners die in de stad werken
Bron: Burgerpeiling, Onderzoek & Statistiek gemeente Nijmegen

Voor inwoners die (12 uur of meer) buiten de stad werken is de auto het belangrijkste vervoermiddel (57%), gevolgd door de trein (28%). In vergelijking met eerdere metingen geeft in 2023 een wat lager aandeel aan met de auto te gaan en een wat hoger aandeel met de trein.

Fiets belangrijkste vervoermiddel voor stadscentrumbezoek door inwoners

De fiets is bij inwoners van Nijmegen veruit het meest genoemde vervoermiddel om naar de binnenstad te gaan. Het aandeel Nijmegenaren, dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat, ligt voor overdag tussen de 70 en 74% (74% voor doordeweeks overdag, 71% voor zaterdag overdag en 70% voor zondag overdag) en voor ’s avonds op 77%. Deze percentages zijn ten opzichte van 2021 niet veel veranderd, maar zijn wel wat hoger dan in 2019 (overdag tussen de 66 en 69% en ’s avonds 74%). Let wel: men mocht bij de vragen over hoe men naar de binnenstad gaat steeds twee vervoermiddelen aanvinken; een deel heeft naast "met de fiets", ook "lopend", "met de auto" of "met de bus, trein" aangevinkt.  
De een na meest genoemde manier waarop inwoners van Nijmegen naar de binnenstad gaan is te voet (overdag tussen de 29 en 33% en 's avonds 31%). Op de derde plaats staat met de auto (overdag tussen de 18 en 22% en 's avonds 19%) en op de vierde plaats met het openbaar vervoer (overdag tussen de 15 en 18% en 's avonds 17%).
In 2021, tijdens de coronapandemie, werd de auto wat meer genoemd en het OV wat minder dan in 2019 en 2023.  

Flinke verschillen in tevredenheid met openbaar vervoer per stadsdeel

In de hele stad is 72% van de inwoners tevreden tot zeer tevreden over het openbaar vervoer in hun buurt. Dit is minder dan in 2017, toen het percentage op 78% lag. De tevredenheid over het openbaar vervoer varieert echter per stadsdeel, zoals te zien is in onderstaande figuur. De hoogste tevredenheid wordt ervaren door inwoners van Nijmegen-Centrum (81%) en Nijmegen-Zuid (78%). Daarentegen is het aandeel tevredenen in Lindenholt (60%) en Nijmegen-Oud West (65%) het laagst, waarbij met name Nijmegen-Oud-West opvalt, omdat de tevredenheid daar sinds 2017 duidelijk is afgenomen (-16 procentpunten).


Figuur: Aandeel (zeer) tevreden met openbaar vervoer in de buurt
Bron: Burgerpeiling, Onderzoek &Statistiek gemeente Nijmegen

Aandeel schone personenauto's blijft stijgen

Het aandeel duurzame auto’s in Nijmegen blijft toenemen. In verreweg de meeste gevallen gaat het om elektrische en plug-in hybride auto’s.
In de benchmarksteden Arnhem, Leiden, Enschede en Maastricht blijft het aandeel schone personenauto’s ook stijgen. Ten opzichte van deze steden scoort Nijmegen gemiddeld.

Figuur: Schone personenauto's (elektrisch (BEV),  plug-in hybride (PHEV), waterstof (FCEV) en aardgas (CNG)) per 10.000 personenauto's
Bron: databank klimaatmonitor Rijksoverheid

Ook het aantal semi(publieke) laadpunten voor elektrische auto’s blijft stijgen, van 1011 in 2022 naar 1262 in 2023.
Ten opzichte van de benchmarksteden was dit (per hoofd van de bevolking) tot het jaar 2021 gemiddeld. Sinds 2022 is Nijmegen gezakt naar iets onder het gemiddelde.

Figuur: (semi)publieke e-laadpunten (per 1000 inwoners)
Bron: databank klimaatmonitor Rijksoverheid

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2024 10:27:32 met de export van 09/19/2024 10:14:13